måndag 3 mars 2014

Veckans pauskaka.

Ja, här händer det inte så mycket för tillfället. Mycket jobb och många rutinsjukvårdsbesök med Kungen gör att det inte blivit så mycket pysslande. Men en liten smarrig tårta kan jag ju bjuda på så länge. Ljuvlig. Mäktig som få. Men man vill ändå ha en liten bit till. Och en till. 
Jag menar,... digestivekex, kolasås, banan, grädde, choklad och brända mandlar. Inte mycket som kan gå fel där inte.

Banoffee Pie alá Leila.

10-12 bitar.

Kexbotten

  • 400 g digestivekex
  • 175 g smör

Fyllning

  • 2 burkar (800 g) sötad kondenserad mjölk
  • 3 bananer
  • 4 dl vispgrädde

Brända mandlar

  • 125 g sötmandel
  • 1 ½ dl florsocker
  • ½ dl florsocker till separering
  • 50 g mörk choklad till garneringen 

  • Sätt ugnen på 175 grader. Mosa kexen till små smulor med en mortel eller i mixer i en mixer, blanda dem med det smälta smöret. Tryck ut kexblandningen i en form med urtagbar botten. Grädda botten i mitten av ugnen i ca 10 min. Låt svalna.
Ta bort etiketterna på burkarna och koka den kondenserade mjölken i 2,5-3 timmar i en kastrull med lock. Vattnet måste täcka hela burkarna under hela koktiden. Ta upp burkarna och låt dem svalna.

Dags att göra brända mandlar. Smält florsockret tillsammans med mandlarna i en stekpanna tills mandlarna börjar knäppa. Rör, rör och rör. När florsockret smält ta bort pannan från plattan i en minut. Strö i resten av florsockret blanda runt och häll upp på ett bakplåtspapper och separera dem. När de svalnat kan du hacka dem grovt.

Skiva bananerna och vispa grädden fluffig.

Fyll pajskalet med den kokta kondenserade mjölken som nu förvandlats till kolasås. Lägg på ett lager skivad banan. På med den fluffiga grädden. De hackade brända mandlarna. Och den rivna mörka chokladen.

Och där har ni den. Banoffee pie. Very smaskigt indeed.
Det där med brända mandlar var ju en väldans fiffig grej att fixa själv. Förr har jag bara köpt på marknader och så. Var lite försiktiga så ni inte har för het stekpanna när ni gör dem bara. I fredags serverade jag familjen asbrända mandlar till fredagsmyset. De flesta åt popcorn. Så kan vi säga.

11 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Mums mums mums!!!!!brända mandlar är ju såååååå gott och det ihop med allt annat kan ju bara inte bli fel!!!,

Anonym sa...

Du har löst mitt problem med vad jag ska bjuda syföreningsdamerna på på torsdag. Kan man göra pajen dagen innan man ska äta den, tror du, eller är den godast nylagad?

Mia sa...

Älskar banoffiepie!!! Enkelt och gott!

kungen o majkis sa...

Tygochgarn: Den var rackarns god dagen efter med. Se bara till att täcka bananerna med grädden så de inte blir bruna :-)!

Åse sa...

Denne ser supergod ut!! Med så mye gode ingredienser bør den vel være det :)

Anonym sa...

Den ÄR god! Och nu kan man köpa "färdigkokad" kondenserade mjölk, heter typ karameliserad kondenserad mjölk. Brukar stå preciiiis jämte den vanliga. Baka genast!

Monkan sa...

Åh den pajen är ju så god! Lyllos er :) Och intressant tips från Anonym, att det kan finnas färdigkokt kolasås/mjölk, om den nu är lika god som den "äkta varan".

Anonym sa...

Ja det är den och man slipper klistret i kastrull som blir när man kokar den vanliga.

Fröken Fräken sa...

Med både bananer och mandlar så borde det där ju dessutom vara en jättenyttig kaka, eller hur?!?

Tessan sa...

Gokväll rara du :-) har nu läst dina inlägg bakåt till början av 2012 efter att ha fått tips från en granne jag råkade dra med i virksvängen genom en filt! Ville bara hälsa att du var mig den mest glädjespridande o inspirerande läsning jag stött på på evigheter, ögonen har tårats av både glädje o beröring senaste två timmarna, skrattar så jag gråter så sambon undrar vad som hänt o jag försöker återge din sambos selektiva hörande på bullformarna :-) och jag myser åt citaten o vill delge det finaste jag har : man älskar inte människor för att de är vackra, de är vackra för att man älskar dem.. Kram på rej //Tessan ( måste sova nu men fortsätter läsa imorron)

Annie sa...

Åhh, mums, Banoffee är ju supergott!!
Ifall man vill inte vill ha den så söt kan man istället för 4dl grädde ta 2dl grädde och vispa det lite. Sedan vispar man i 2dl turkisk yoghurt. Det gör även att pajen känns lite mindre mäktig så man får plats mer mer i magen ;-)