torsdag 9 januari 2014

Flätvirkade benvärmare.

Ni vet den där schyssta virkade flätmössan som jag gjort en hel massa av? Jag lånade och ändrade på mönstret lite. Och gjorde ett par rosa benvärmare till Majkis.
Jag började med 40 lm och slöt till en cirkel. Ett varv med stolpar. Fortsatte med det resårmönstret som är längst ner på mössan i vanliga fall några varv. Fortsatte med flätmönstret. Och till sist några varv med resårmönstret igen.
Virknål nr 5 och Freja-garn, och det gick åt ett nystan till varje benvärmare. Majkis benvärmare har 4 flätor= 40 luftmaskor i början. Vill man göra större är det bara att gånga antalet flätor man önskar med 10 så kommer man rätt i flätmönstret. Väldans smidigt.
Och Majkis är väldigt nöjd. Hon tog på sig dem, sprang ut och hojtade:
-De funkar verkligen, mamma!! Jag fryser inte om benen!!

Kan ju också ha berott på att det var 10 grader varmt ute. Förunderlig vinter vi har.

10 kommentarer:

Alisa sa...

such a nice color :)

Emilia sa...

Söta!

Petra / Popetotrora sa...

Den är så snygg, den där flätvirkningen! Jag velar med mig själv fram och tillbaka om jag ska våga mig på den. En mössa kanske... :)

Rumpetuss sa...

Jättefina!!!!! Måste våga prova flätvirkning!!!

Anonym sa...

Om jag skulle haft en idol på nätet så hade det varit Majkis.
Toppentjej!

jonna d sa...

Oj, de var verkligen fina!
Första gången jag tittar in på din blogg och så mycket fint du gör.
//jonna d

tygochgarn sa...

När jag såg bilden trodde jag först att benvärmarna var stickade. Det såg så ut. Jag har aldrig hört talas om flätvirkning förut - där lärde du mig något nytt!

Anonym sa...

Jättefina och tack för tipset med att multiplicera antalet flätor med 10. Jag har tänkt göra flätvirkade handledsvärmare och i och med ditt tips är jag ett steg närmare... :)

Hälsningar
Petra fr Luleå

Milla sa...

Fint med flätvirkat! Det har jag inte testat, däremot stickade flätor. Din blogg är så fin och inspirationsgivande, tittar in här då och då. Skön lördag/Camilla

Anna sa...

De är jättefina! Har gjort flera utav mössorna. Hur många år är Majkis när hon fick dessa, tror du denna strl passar till en 4åring? Har du testat göra till dig själv, om du vet det behövs 50 el 60 maskor till vuxen?