söndag 18 augusti 2013

Att sy en sjörövardräkt av tre herrskjortor.

 Majkis blev bjuden till ett piratkalas. Och jag började fundera på hur jag skulle kunna fixa en piratdräkt till henne. Sambon fick börja med att rensa ut tre skjortor som han inte använde längre. Tre skjortor ville jag ha. En randig, en vit och en röd.

Den vita skulle bli en liten singoallablus tänkte jag mig. För det har alla sjörövartjejer. Jag klippte bort kragdelen i en halvcirkelform. Sicksackade runt, sydde sedan en liten kanal och trädde i en resår. Sedan fick Majkis prova skjortan. Aningens för stor skulle man kunna säga. Jag höll ihop skjortan på sidorna om Majkis och målade ett streck för att markera hur mycket jag behövde minska. Även under armhålan. Klippte efter sträcket, sydde ihop med raksöm och sicksackade sedan kanten.
 Ärmarna klippte jag av ca 20 cm ner på ärmen och sicksackade runt, sydde en kanal och trädde i resår. För att få en schysst puffärm.

Den randiga skjortan fick bli en piratkjol. Jag klippte bara rakt under ärmarna, sicksackade runt, sydde en kanal med raksöm och trädde i en resår. Och ta mig sjutton, kjolen blev ju riktigt söt.
Nästan så att jag vill ha en själv.

Den vinröda skjortan tänkte jag försöka få till nån slags korsett av. Jag klippte bort bakstycket på skjortan. Klippte bort hela remsan på framsidan där knapphålen satt. Delade den på mitten och sydde fast knapphålsdelarna på var sin sida av bakstyckesdelen. Och jag såg till att knapphålen var i samma höjd på båda sidorna. Därefter trädde jag i ett rosa tygband.

För lite extra piff till outfiten så klippte jag bort nederdelen på ärmen på den randiga skjortan, ni vet, den delen man sätter manschettknapparna i. Och sydde in den så den skulle passa Majkis arm.

Sedan var det ju bara att sätta på en piratmössa eller knyta en scarfs runt huvudet.
Och vips så var hela sjörövardräkten klar.

-Vi fick saft att dricka på kalaset, fast jag tror nog att riktiga sjörövare dricker öl och bärs och sånt.

Vi får väl hoppas att det dröjer sisådär 15 år innan Majkis går på sådana födelsedagskalas.
Helst typ aldrig.

Ha en fortsatt go söndag!

23 kommentarer:

Karin sa...

Ja tänkt vad lätt det kan se ut :) Mycket bra och fiffigt gjort tycker jag och sjörövardräkten blev supersnygg. Ha en fin söndag Karin

Monstermønster sa...

Imponert! Knallfint!

Og ja, måtte det gå noen år til det er annen servering... Storebror her savnet krutt og kanoner som servering på piratkarneval her.

Lotta och Ann-sofi sa...

Så snyggt!!!

Anita sa...

Så fin, både flicka och outfit, och himla fiffigt utfört.

Lena sa...

Du kan verkligen trolla med både virknål och symaskin!!

Jessica Högberg sa...

Du är helt fantastisk!

Finaste Stina sa...

Rolig återanvändning av gamla skjortor. Och som du säger så blev ju kjolen supersöt. Kanske att man borde leta upp någon stor skjorta på loppis och sy en sån själv. :)

Millas hem sa...

Himmel!! Jag tror jag dånar så fin hon blev.=)) Men det är klart, hennes mamma är ju påhittig som få!!

Kraaaam

Alviti sa...

Det var den finaste sjörövarflicka jag sett! Du är fantastiskt påhittig vill jag säga. Kram carolina

Rebecca Grimming sa...

Verkligen påhittigt;-). Tack för en inspirerande blogg!

Anonym sa...

Haha ni är ju helt superbra!

/Maria

Anonym sa...

Helt otroligt vilken bra ide.
Kan man sy så är ju återanvändning
helt otroligt bra.
Blev ju den finaste dräkt jag sett. kanon/Brittinger

Hildas hem - Sofia sa...

Vad grym du är! Det blev ju så coolt och snyggt. Och dessutom är det ju ett stort plus när det är återbruk :)

Jag önskar dig en fin start på veckan!
Kram Sofia

Ina sa...

Så fint! härligt med återbruk!

Petra / Popetotrora sa...

Gryyymt bra jobbat!

Nettan sa...

Vilken himla bra idé! Är nog den coolaste pirattjej jag sett :)

Emilia sa...

Piffig sjörövardräkt!

Cicci H sa...

Grymt fint! Hoppas hon hade kul - trots att hon inte fick dricka nån öl ;-)

Systeryster och jag .... sa...

så snygg och kul att ta av det man har hemma

Sockan o Vanten sa...

Vilken snygg pirat!!

Rumpetuss sa...

Så fin sjörövare!! Vilken idé spruta du är !!!

Casse-bonbec sa...

Hello, it's Casse-bonbec,

I don't understand your text but the pictures speak very clearly.
What a good idea !!!!

Malin på pastill.nu sa...

Men åh, helt underbar!!!