fredag 28 september 2012

Yttepyttiga shellstitch-mössor.

 Ja, hösttider är mösstider. Ville virka en mössa till min kompis lilla tjej. Så jag virkelivirkade ihop den på bilden ovan. Det är ju väldans roligt att virka mössor. Speciellt såna här små varianter som passar till en snart 2-månaders. Fort sjutton går det. En mössa klar på två timmar liksom.

Och eftersom mössan gick väldans snabbt att göra...så blev det en till av bara farten. Denna gången en turkos med en liten rosa rosett.
Frejagarn och virknål nr 5. Jag fick utöka mönstret lite så jag virkade 9 fm-varv istället för 7 som det står i mönstret. Fina Shell Stitch-mönstret, det hittar du här.

Och nu är det fredag igen. Vilket hos oss innebär fredagsmys i form av popcorn och choklad, nedbäddning med täcke i soffan och fångarna på fortet. Precis som Majkis vill ha det.

Ha en härlig helg.

10 kommentarer:

lilla jag sa...

Söta mössor :)
Trevlig helg !

Maria sa...

Visst är det roligt att virka mössor! Dessa var väldans söta!

Elin sa...

Hej!!

Måste säga att jag fullkomligt älskar din blogg!!! Nu e det så att jag hade tänkt virka en mimmimössa o en uggelmössa. Skulle vilja höra hur mycket garn det går åt till dom. Det är en 2 åring o en 3 åring som ska få dom i julklapp, så jag tänkte jag skulle börja nu så har jag lite tid på mig att klanta till det;)

Tack på förhand!

Elin

Anelma handarbetar sa...

Ååh så söta små mössor.

kungen o majkis sa...

Elin: tack för fina ord :-)! Det borde räcka med ett nystan per mössa. Men jag skulle absolut köpa två för säkerhetsskull. Finns ju inget värre än när garnet tar slut ! Lycka till med mössvirkandet :-)!

Johanna sa...

Uuuunderbara mössor! As usual =) Du är ett geni. På virkning. Och mössor. Ja, kanske andra saker med.

leaS sa...

Så fantastiskt fina. Men nu skulle jag behöva lite pojkinspiration. lille A fick förra året både ugglemössa och pilotmössa. Pilotmössan blev ju helt underbar så det skulle han kunna få en i år också men något nytt är ju alltid skoj. Du brukar ju ha så galet roliga ide'er ;) så jag väntar med spänning på vinterns pojkvariant...........

Malin på pastill.nu sa...

åååh så fint! Tack för tips, ska nog också virkelivirka en till en bebbe

Anna-Karin sa...

De var ju hur fina som helst! Själv virkar jag mest i halvstolpar, men de här var ju galet fina!

leaS sa...

Har nu ikväll försökt mig på virkandet av denna mössan har översatt mönstret med google översättningen men det blev inte helt enkelt. Vet du om mönstret finns översatt på Svenska någon stans???