söndag 9 september 2012

Kräftskiva.

 Vi hade lite kräftskiva här igår. Med sambons släktingar. Och enligt Majkis behövde hennes Stampe absolut en kräfthatt. Med en glad gubbe på. Så vi pysslade ihop en tillsammans. Stampe ser ju inte överlycklig ut precis, men det gör han ju å andra sidan aldrig. Majkis var nöjd iallafall.
På kvällen bjöd vi på tacopaj, kantarellbruschetta, västerbottenostpaj med romsås, ugnsgratinerade rödbetor med chevreost, vitlökstekta champinjoner, grekisk sallad och brieostkex med fikonmarmelad. Och så åt vi kräftor förstås.

Och till efterrätt hade jag vispat ihop något väldans smarrigt. Nämligen Nutellasemifreddo.
Ingen bakning alls. Bara vispa och frys. Perfekt. Jag åt den för första gången hos kompisar till oss och frun i huset hade hittat receptet på Matplatsen.


Nutellasemifreddo
 8-10 port
2 köpta marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella  400 g
Ta fram 3 skålar. Separera äggen och lägg vitorna och gulorna i var sin skål. Vispa äggvitorna tillsammans med 1 msk socker i den första skålen och vispa till ett fast skum. Vispa gulorna i den andra skålen tillsammans med 1 msk socker, så det blir fluffigt. Vispa grädden i den tredje skålen.
Klä en springform med plastfolie (underlättar själva uttagandet av tårtan). Och stoppa ner en av de två marängbottnarna i botten på formen. Krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggulevispet, grädde, vitorna och den krossade marängen. Värm Nutellan lite i micron eller i vattenbad så den blir rinnig. Ringla ner nutellan i ägg-och grädd-smeten så det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.
Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten (Jag tog upp tårtan ett par timmar innan servering). Serveras med färska jordgubbar till.
Så ljuvligt gott, smakade ungefär som Nogger-glass. Fast godare. Gör den. Ja, gör den snarast.
I tv-soffan ikväll blir det X Factor. Och överblivna dillchips från gårdagen. Blir fint det.
 Ha nu en fortsatt riktigt go söndag.

15 kommentarer:

Elin sa...

Men gud så gott det lät då... Måste naturligtvis testas, helst omedelbart !

marremorr sa...

Det lät vansinnigt mumsigt! Måste prova jag också!!=0))

Millas hem sa...

Måste absolut definitivt helt klart prova på det smarriga receptet!! Lät ju hur gott som helst! Kraaam

Johanna sa...

Jomen här ligger jag i en hotellsäng och pöser. Undrarns om man kan ringa roomservice och fråga om int de kan skicka upp lite utav de där läckerheterna. Blir ju fruktansvärt hungrig nu.

CreandoPhoto sa...

Vilket recept! Jag döööör så gott! Undrar om jag kan få hotellet här att slänga ihop en sån...?
Kramar

Malin på pastill.nu sa...

Gud sån söt liten partyhatt! Och tack för svar på virkfrågan :-) Ska googla lite

Fanniezzz sa...

Jag måste absolut testa receptet!

Fröken Fräken sa...

Kräftor är inte min grej, men nog vore det skojigt om man alltid hade en liten toppig hatt på sig när man skulle äta? Rödbetor i ugn däremot = mums!

Nina sa...

Den där menyn lät ju som en alldeles förträfflig kräftskivemeny. Till och med för dem som inte äter kräftor=) Gott!

Anci sa...

Jag tycker att han blev väldigt fin i sin nya hatt :)

Kram
Anci

Fröken S sa...

Det är klart att Stampe behövde en hatt!

Det där receptet... med så mycket gott i kan det inte bli annat än fantastiskt! Tack för att du delar med dig!

Maria sa...

Nog är lilla hatten fin. Allting pryder en skönhet. ; ) Den efterrätten verkar vara fin fin. Kanske skulle testa på pysseldagen på söndag. Fin blogg du har.

Rafaellascreativa sa...

Majkis är ju bäst på att veta vad som klär en kanin!! Tror nog att han blev lite putt på att du inte hade morötter på kräftskivan ? Men vad vet jag kaniner kanske ochså äter marängtårta

Erika/ Pyssling sa...

Åh så smarrigt det lät!
Och detta är lösningen på mitt problem inför helgens stundande kalas :-D
Imorgon blir det inköp av maränger, Nutella mm men jag ska även blogga om detta recept och din pyssliga blogg!

Pyssliga hälsningar!

Fru Olsson sa...

Nu har jag precis stoppat in en semifreddo i frysen. Med Nutella långt upp över öronen längtar jag till resultatet i morgon kväll.

Tack för inspirationen!

Natti natti // Karin