söndag 16 september 2012

Ett gäng nyvirkade bakverk. Med mönster på vissa.

Denna veckan har jag virkat bakverk. För vi ska nämligen på 2-årskalas idag. Jag började med tre bakelser. Efter eget mönster. Och jag tänkte att ni skulle få receptet på den rosa prinsessbakelsen i bakgrunden.

Virkad prinsessbakelse.

Botten
varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de fyra nästkommande, fortsätt så varvet ut (42).

Spara en lite längre tråd som du använder att sy fast botten på bakelsen med sen.

Bakelsen
varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6-17: En fm i varje maska varvet ut (35)
Avsluta med en smygmaska och byt sedan till vitt garn för att virka spetskanten nederst på bakelsen. 
varv 18: Dra igenom den vita tråden med en sm i en maska på sista varvet på bakelsen. Virka sedan 5 luftmaskor och hoppa över en maska och gör en fm i nästa så det bildas en båge. Gör 5 luftmaskor igen hoppa över en maska och gör en fm i nästa och upprepa varvet runt. När du ska göra sista bågen gör istället två luftmaskor och sedan en dubbelstolpe, för att hamna på mitten av bågen.
varv 19: Gör 5 luftmaskor och gör en fm på den nästkommande bågen. Gör 5 luftmaskor igen fäst på mitten av den nästkommande bågen och upprepa varvet runt.

Fäst alla trådar utom den på botten som du ska sy ihop bakelsen med. Sy fast botten på bakelsen, lämna en öppning och fyll med stoppning, sy igen helt och fäst sista tråden.

Blad
Virka 6 lm. En fm i andra maskan från virknålen. En stl i nästa. En dubbelstolpe i nästa. En stolpe i nästa och en fm i nästa. 

Ros
Virka 16 luftmaskor. Börja med att virka en fm i andra maskan från nålen. I nästa maska en stolpe + en luftmaska. Och i nästa en smygmaska. Börja sedan om med fm, stl+lm o sm. Och fortsätt så tills lm-raden är slut. Rulla ihop till en liten ros och sy ett par stygn så rosen håller ihop.

Och när jag var klar med bakelserna fortsatte jag med bullar, dammsugare och en kokostopp.
Mitt recept på virkade bullar hittar du här. Och mitt recept på virkade kokostoppar hittar du här.


Och så tjoff ner med alla bakverken i en härlig konditori-kartong. 
Sådär ja. Redo för kalas. 

18 kommentarer:

Emilia sa...

Vilka härliga bakverk!

Monkan sa...

Kul idé att packa bakverken i en kartong, så det blir ännu mer på riktigt :) Virkade blommorna var också superfina, det mönstret ska jag testa. Och testat har jag också gjort med Google translate från tyska, och jag undrar fortfarande vad "det stora runda" är där sömsmån ska ingå i mönstret till väskan jag vill sy. Eller om det inte är svårt att få med sig en väska om man sytt fast fram- och bakstycken mot marken eller jorden, kanske bättre att sy mot botten, av väskan... Men självplågare som jag är så har jag nu köpt inte mindre än två tidningar på tyska, så jag börjar faktiskt så smått lära mig termer som sömsmån t.ex.

Maria sa...

Gott!

Anne sa...

Åh så fina saker du gör! Jag får massor av inspiration av din blogg och blir så glad när du delar med dig av dina mönster!
Tack!

CreandoPhoto sa...

Det är ju sådana jag ska ha på mina kakfat..... Så jag slipper bli så rullande själv... :)

Kramar

skapa och inreda sa...

Vad duktig du är!
Så många härliga bakverk.
Tack för att du delar med dig av mönster.
Annika

alarnophotography sa...

Underbart fina! Du är så otroligt duktig! Önskar er en fin vecka!

Petra / Popetotrora sa...

Så himla fina! Trots att jag virkar rätt mycket så har jag aldrig haft tålamod att virka såna där söta bakverk. Kanske äntligen ska få ändan ur nu. Dom är ju så himla söta och jag har ett helt gäng kompisar med barn som fyller två snart. Perfekt present ju!

Lena sa...

Du är världens snällaste som så generöst delar med dig av alla mönster!

Fröken Pimpinett sa...

Vilken fin present! Jag har gett bort massa virkade bakverk tidigare, men aldrig tänkt på att lägga dem i en kartong. Tack för tipset!

Engelska Villan sa...

Jag får aldrig nog av virkade bakverk! Såå himla fina :) Och vad glad man skulle bli som 2 åring över att få en hel låda med så fina saker!
Kram hela dan/Anna

Malin på pastill.nu sa...

men åååh, jag dör så fint! jag har sagt det förr, men jag skulle vilja att du adopterar mig.

365 saker du kan sticka sa...

Hej!
Jag driver bloggen http://365sakerdukansticka.blogspot.se/ och undrar om det är ok att länka till dina fina mönster och din blogg?
Vill då även låna resp bild till bloggen så alla ser vad det är för läckerheter som döljer sig bakom länken.
Hittade inte några kontakatuppgifter till dig.
Kontakta mig gärna på 365sakerdukansticka@gmail.com
Mvh Kicki

Helena, Craft and Creativity sa...

Nä nu blir jag fikasugen! Vilka smaskiga bakverk, tack för att du delar med dig! :)

hönsmamman sa...

Hjälp, du är ju helt sanslös! Du gör ju så sjukt fina grejer så jag vill bara göra allt på en gång hur nu jag ska lyckas med det. Precis hittat din blogg o tror jag slår läger här ett tag :-) Tack för de fina mönstren, jag har inte virkat så länge o på fri hand är kanske inte min starkaste sida än.

Anonym sa...

Unknown sa...

Oj, oj, oj! Tack ska du ha fina människa för alla dessa mönster! Det riktigt vattnas i munnen av bakverken. Så fint att läsa om Kungen och Majkis titt som tätt också! Nu är ju detta inlägg från 2012, men det gör detsamma! Jag har läst mig tillbaka ett tag och gillar din blogg skarpt.

Kramar från mig!
/Virktokiga Frida

virkerskan sa...

Hej !! jag virkar och har fastnat för dina cupcaces. undrar om jag kan få beskrivning på den turkosa bakelsens "hatt" det vita som ser ut som lasyr som runnet socker. Med vänlig hälsning Lena