måndag 21 maj 2012

Virkad undulat. Med mönster.

Jag hade en gång en undulat. En blå. Som hette Måsart. Han käkade upp mina jag-är-en-het-snubbe-som-bär-bildäck-om-dagarna-planscher i flickrummet.
Tänkte att det var dags för att skaffa en ny pippi. Denna gången en virkad variant. Hittade på ett eget mönster. Och skrev ner det under tiden utifall någon mer vill ha en undulat. Man vet aldrig när man behöver en virkad undulat.

Virkad undulat.

Huvud o kropp.
i vitt
(Fyll med vadd innan hålet blir för litet.)
v 1: 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första, 2 fm i andra, fortsätt så varvet runt.
v 4: 1 fm var i de två första, 2 fm i i tredje, fortsätt så varvet runt.
v 5-12: 1 fm i varje maska.
byt till blått.
v 13-24: 1 fm i varje.
v 25: 1 fm i de tre fösta maskorna, virka ihop de två nästkommande (minskning), fortsätt så varvet runt.
v 26: 1 fm i de två första maskorna, minskning, fortsätt så varvet runt.
v 27: 1 fm i första maskan, minskning, fortsätt så till du bara har ett litet hål kvar. Sy ihop och fäst trådar.

Vinge. (gör två, annars flyger undulaten snett)
Börja med vitt.
( Fyll lätt med vadd innan hålet blir för litet.)
v 1: 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första, 2 fm i andra, fortsätt så varvet runt.
v 4-8: 1 fm i varje maska.
byt till gråblått.
v 9: 1 fm i varje maska.
v 10: 1 fm i de två första maskorna, minskning, fortsätt så varvet runt.
v 11-12: 1 fm i varje maska.
byt till blått.
v 13: 1 fm i varje maska.
v 14: 1 fm i första maskan, minskning, fortsätt så varvet runt.
v15-17: 1 fm i varje maska.
v 18: 1 fm i första maskan, minskning, fortsätt så varvet runt.
v 19: 1 fm i varje maska.
Sy ihop och fäst trådar.


Svans.
i blått
Fyll i vadd innan hålet blir för litet.
v 1: 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första, 2 fm i andra, fortsätt så varvet runt.
v 4-9: 1 fm i varje maska.
v 10: 1 fm i de två första maskorna, minskning, fortsätt så varvet runt.
v 11-12: 1 fm i varje maska.
byt till vitt
v 13: 1 fm i varje maska.
v 14: 1 fm i första maskan, minskning, fortsätt så varvet runt.
v 15-17: 1 fm i varje maska.
v 18:  1 fm i första maskan, minskning, fortsätt så varvet runt.
v 19-20 1 fm i varje maska.
Platta till svanstippen och sy ihop. Fäst trådar.

Delen ovan näbben.
i lila
v 1:  5 halvstolpar i en magisk cirkel. (den första halvstolpen är 2 lm).

Näbben.
i beige.
v 1: 4 fm i en magisk cirkel.
v 2: 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i varje maska.

Montering.
Sy fast svansdelen på kroppen. Sy därefter på vingarna längs med kroppen och svansen. Och på med den lila delen ovan näbben, och till sist näbben.
Brodera detaljer som ögon och näsborrar på näbben. Ja, jag är ju inte helt hundra på att det heter näsborrar på en fågel. Jag broderade även små vita V på magen, små blå V på svanstippen. Och svarta prickar på halsen. Jag trädde in och vek till en svart piprensare som fötter.

































 "Jag är en virkad undulat, som får så dåligt med mat, för dom jag bor hos, dom jag bor hos är så snåla."

Och där sitter han nu. I sin bur. Och undrar vad sjutton du glor på. Och då vet man att man har fått till den rätta undulat-looken. Lycka till!

17 kommentarer:

Helena, Craft and Creativity sa...

Underbar undulat! Med precis den rätta undulat-looken, som sagt. :-)

Unknown sa...

i love it!
my daughter wants one. ;)
i hope i find something to translate the pattern.

thankk you,

best wishes, doro K.

Susanne - Rumfang sa...

Ih den er vel nok sød :)

Cias Små Ting sa...

Haha så såå söt!!!

Anita - AnniesGranny sa...

Jättefin undulat! Oh, vad jag blev sugen på att göra en likadan!

Petra / Popetotrora sa...

Vilken sötnos!

MammaElva sa...

Haha! Vilken cooling :) Ha en fin kväll!! //Elin

Malin på pastill.nu sa...

Amen åååååh helt underbar! Så sjukt söt, vill nog ha en undulat på en gång! Var vakt åt en undulat en gång. Han var jätterolig. Snodde min penna när jag satt å pluggade då han tyckte att han fick för lite uppmärksamhet <3

CreandoPhoto sa...

Vilken liten ljuvlig vän! Och så praktisk sen. För oss som inte riktigt tål den mer rörliga varianten. Tackar för mönster!

Kramar Kicki

Hildas hem - Sofia sa...

Så himla fin där den sitter i buren! Jag hade också undulater en gång i tiden ... fast de var gröna. Så duktig du är på att virka. Jag är impad!

Jag önskar dig en härlig dag!
Kram Sofia

Anonym sa...

Åh vad duktig du är och så glad jag blir för mönstret. Tack snälla!Hade också undulater en gång, Hugo & Felix. Rätt fantastiskt att så små individer kan ha så stora personligheter ,0)
Mvh Agneta

Petronella sa...

Jag har aldrig gillat undulater, men den här är underbar!

Emilia sa...

Underbar!

emmak sa...

Väldigt söt och dessutom enkel att göra! Eftersom vi inte hade piprensare hemma så virkade jag fötter istället, funkade bra det med :-)

Jannies univers sa...

Hi, i love your bird. Is it okay for me to translate it to danish and put it on my website, and link back to your blog?

Regards
Jannie

Anonym sa...

så fin den var tack för att du delar med dej av mönstret :-)

Unknown sa...

Σας ευχαριστώ πολύ χάρις την μετάφραση θα προσπαθήσω και γω τωρα να πλεξω ενα για την εγγονή μου ευχαριστω πολύ είναι υπέροχο μακάρι να τα καταφέρω είμαι αρχαρια πολύ