torsdag 1 december 2011

Virkad julbock.



Jag har virkat en liten julbock. För det ska man ha en. Jag utgick från det här mönstret. Med lite egna ändringar. Kroppen o halsen är som i mönstret. Huvudet gjorde jag två varv längre. Hornen gjorde jag en egen variant av. Likaså ben och svans.
Bocken är virkad i gult Tildagarn. Och virknål nr 3,5.

Känner kanske att lindandet med det röda garnet kan ha gått lite överstyr. Men desto mer rött, desto mer juligt. Japp. Så får det vara.



Gissar att detta inte blir den sista julbocken. För en julbock gör sjutton ingen vinter.



Första december idag. Och vår största utmaning denna dagen är att försöka få Majkis att förstå att man bara öppnar en lucka per dag. Och att man inte alls "kan öppna de andra luckorna bara lite grann". Man kan inte heller "låna de andra luckorna en liten stund bara".

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det röda garnet var pricken över i.et. utan det så skulle den ju vara naken och inte vill vi väl att julebocken ska frysa heller?

//Susanne

Johanna sa...

Underbar julbock! Och jag håller med Majkis, varför ska man liksom nöja sig med en lucka, när man väl börjat öppna?

Helena högberg sa...

den var jättesöt!

karin b sa...

Underbart fin julbock! Ska se om jag hinner virka en jag med! Tack för inspirationen. Gillar din blogg.

Otaliga projekt sa...

Jag gillar tanken med att låna lite andra luckor lite grann.... Hon är väldigt innovativ den där Majkis,

Fröken Fräken sa...

Vaddå, innebär det att man inte kan börja äta julgodis lite grann redan?! Chock!
Charmant julbock - jag skulle gissa på att han är bekant med fåret Shaun jag!

Emma sa...

Tjusig! :)

Jenny sa...

Vad gullig den är! En sån skulle jag också vilja virka. Kanske jag får tid att sitta och klura på en innan jul.

Emilia sa...

Åh så fin! Skulle gärna vilja hinna med en sån innan jul, men så var det visst lite annat med på den listan också ;)

Fru B sa...

Åh, vilken underbar blogg jag hittade här då!!! Länkar så jag säkert hittar tillbaks : )

Fru Bävers virkvrå sa...

Otroligt fin bock!! Sitter just nu och virkar din glöggren till helgens glöggfest :)

Gerda-Thyra sa...

Så fin den lilla bocken blev! Kul att se din variant av mitt julbocksmönster!!!

Annika GW sa...

Fantastiskt fin julbock! / Annika

Anna Lovell sa...

Den julbocken var supersöt!
:0)
//Annapinglan

jeanette sa...

Sååsupersöta,finns tillgång till mönster?

Ms Blaze sa...

Hej jättefin julbock en sån skulle jag ju haft här nere i Turkiet men det finns ingen tillgång till mönstret. :(
Gerda-Thyra kanske kan ge dig tillåtelse att dela med dig?
Hoppas att ni all haft en fin jul och God fortsättning!

kungen o majkis sa...

Hej latinha! Jag sparade tyvärr inte mönstret och bloggen är även låst för mig. Hoppas att du har en fin jul! Och god fortsättning till dig med!