söndag 9 oktober 2011

Virkad ugglemössa.



Jag har virkat en liten ugglemössa till lille A. Mössan är virkad i Frejagarn eller jubileumsgarn och virknål nr 3,5. Och passar till småknoddar runt 2-3 månader. Jag plitade ner mönstret om det är någon som vill prova sig på en liten mössa.

Virkad ugglemössa till bebis.

Mössan(i brunt):
varv 1: 11 stolpar i en magisk cirkel. (första stolpen på varje varv är tre luftmaskor) Förena med en sm i första stolpen på varvet ( gör så i slutet på varje varv.
varv 2: 2 stolpar i varje maska. Stolparna virkas i båda maskbågarna.
varv 3: 1 stolpe i första maskan och 2 i nästa, fortsätt så varvet ut.
varv 4: samma som varv 3
varv 5: samma som varv 3 och 4.
varv 6-17: en stolpe i varje maska. ( 73 stolpar)

Öronlappar.

Håll mössan med skarven mot dig. Räkna först åt vänster och börja med den första öronlappen där.

varv 1: 14 stolpar med början i den 8:e maskan från skarven därbak.(14)
varv 2: vänd och gör tre lm, och gör sedan stolpar hela vägen(14)
varv 3: samma som varv 2.
varv 4: vänd och gör en smygmaska i första maskan och sedan tre lm. Gör inte sista stolpen utan vänd efter maskan innan. (12)
varv 5: vänd och gör en smygmaska i första maskan och sedan tre lm. Gör inte sista stolpen utan vänd efter maskan innan. (10)
varv 6: vänd och gör en smygmaska i första maskan och sedan tre lm. Gör inte sista stolpen. (8)

Räkna sedan maskor från skarven igen. Denna gången räknar du åt höger. Först 8 maskor och sedan 14 till och börjar med den andra öronlappen där.

Virka sedan fm runt hela mösskanten och öronlapparna i valfri färg. På öronlapparna finns det ju inga riktiga maskor på sidorna, men ca 2 fm per stolpsida brukar vara lagom.

Ögon:

varv 1 (i svart): 11 stolpar i en magisk cirkel.(första stolpen på varje varv är tre luftmaskor) Förena med en sm i första stolpen på varvet(gör så i slutet på varje varv).
varv 2 (i grönt): 2 stolpar i varje maska.
varv 3 (i vitt): 1 stolpe i första maskan och 2 i nästa, fortsätt så varvet ut.

Brodera små ögonblänk i vitt i pupillen.

Näbb.

Varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2-3: en fm i varje maska.
varv 4: 2 fm i varje maska.
Varv 5-6: en fm i varje maska.

Sy fast ögonen och näbben på mössan.

Om du vill så gör du flätor längst ner på öronlapparna. Jag brukar dra tre långa trådar genom kanten så de är lika långa på båda sidorna. Och sedan fläta med två trådar i varje tamp. (6 trådar sammanlagt)

Jag har förstått att några har fått mössan  för stor. Jag tror nog att jag virkar mina stolpar ganska hårt. Om mössan blir för stor, nyp i hop mössan runt huvudet där den ska passa och räkna sedan hur många stolpar det var för mycket. Repa upp och dra av lika många ökningar på varv 5 ( det är 24 ökningar på varv 5). Man kan också testa att virka med en mindre virknål. Jag virkar mest i Jubileumsgarn och mina mössor blir nånstans 40-42 cm i omkrets.

Lycka till!



Och i veckan blev äntligen Kungen frisk efter två sega sjukveckor. Med hög feber, trött och matt Kung, läkarbesök, rossel och inhalationer. Och jag har nu bestämt att det ska dröja väldigt, väldigt länge tills han blir sjuk igen.



Väldigt, väldigt jättelänge. Hör du det, Kungen?

62 kommentarer:

Li.W sa...

Jätte fin ugglemössa!!! Tack för mönstret!

Maria sa...

Så skönt att Kungen är frisk! Håller tummarna att det dröjer länge länge innan nästa bacill tittar åt ert håll.

Men så tok-söt mössa! Verkligen charmig.

E.Winberg sa...

GILLA!!

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har, och va massa roligheter du har gjort!!! :) Hoppas att det är ok för dej att jag länkar från min blogg, för din vill jag följa... :)
Kram Jea

Otaliga projekt sa...

Schysst mössa. Den skulle jag också bli glad av.
Kungen har väl haft sin kvot nu då, så MÅSTE det vara, det har jag bestämt.
Sarah

Stina sa...

Superfin mössa.:-) Stina

Camilla sa...

Jättefin mössa! Kanske nåt för mig att prova, då det har dykt upp lite bebisar i min närhet, så snällt att du delar med dig av mönstret!

Photo by Maria sa...

Vad härligt att läsa att Kungen blivit bättre..

Vilken underbar mössa.. Nu kan ju jag inte virka men gör du sådana på beställning?? Vad tar du i så fall??
Den mössan hade varit superfin till bebisfotograferingar..

Kram Mia

Kungen o Majkis sa...

Hej Mia :-)!

Jag tar tyvärr inga beställningar, men kul att du gillade mössan :-)!

Zara sa...

Gud vilken gullig mössa du gjort!!

Kram Zara

Anna Linde sa...

Men ååå vilken härlig mössa! Den måste nog göras i present = ) stort TACK för att du delar med dig av mönstret = ) Om man vill göra den till en ett-åring, hur många stolpar mer ökar du då på vidden?
Ja nu håller vi tummarna att Kungen håller sig frisk!

Ninni sa...

Åh vilken söt mössa! Du är ju en fena på att göra mönster som man bara måste testa på en gång. Synd jag inte har så mycket tid som man hade önskat. Men det kommer. Den sparas bland favoriterna.

Håller tummarna för att Kungen får hålla sig frisk länge nu!

Hur går det med den där overallen till nallen? Jag är nyfiken på att se hur den blir :)

Kram på er

Anonym sa...

Så himla fin! Du gör så mycket fint! Har en liten fråga, såg dina fina filtar du virkat, hur många rutor får man ut på ett Tilda garn nystan? Grunnar lite på hur mycket som går åt till en babyfilt? Hur stora är dina rutor? Hur stor blir en babyfilt? Tacksam för svar!

Anonym sa...

Hej!
Underbart söt mössa :) Kommer att bli perfekt till bebisarna som väntas i bekanskapskretsen. Får göra själva mössan först och sen anpassa "effektfärgerna" från mössa till mössa beroende på vem som ska ha den. Tack för mönstret!
Din vänteuggla blev en uppskattad present till en kompis som tyvärr måste vänta med att skaffa barn på grund av sjukdom.
//Karolina

Rebecca sa...

Finfin mössa! Synd att man inte har några barn.. eller små syskon... eller små kusiner... x)

Anonym sa...

Skönt att Kungen är frisk!! Underbar ugglemössa!! Tusen tack för mönstret och all inspiration!!
// Therese

Fru Bävers virkvrå sa...

Men så fin!! Tack för mönstret!!

pansar knitting sa...

Vilken läcker mössa! tack för mönstret, nu har jag en anledning att lära mig det här med virkning en gång för alla

Viktoria sa...

Underbar mössa! Med garnet Vinga och virknål 3,5 passade mössan ypperligt min son på 1,5 år! Har gjort ytterligare 2 mössor utifrån det mönstret. Den sista mössan frilansade jag på utsmyckningarna och gjorde en Angry Birds-mössa. Tack för ett roligt mönster!

Lene sa...

Tusen takk for dette søte mønsteret! Jeg har nå heklet en lue til min treåring, strevde litt med å forstørre den, men det gikk til slutt. Her ligger den om du vil se
:http://lagdalene.blogspot.com/2011/11/jeg-sa-at-kungen-og-majkis-hadde-laget.html
Takk for at du deler! Hilsen Lene

Stina sa...

Gud så söt!! Nu måste jag med en gång gå hem och testa mig på att virka en sån här. Åh så kul!

E.Winberg sa...

Den är så fin! Jag tänkte jag skulle virka edn här till en liten kille som fyller ett år och jag är fruktansvärt dålig på bebisstorlekar, hur bör jag göra? Kram Emilie!

Elle sa...

Jättefin, jag är galen i ugglor. Min svärmor stickade en jättefin ugglemössa till min tjej som du kan se på min blogg om du vill.

Ha en bra tisdag!

Maiken sa...

Tack för lånet av det fina mönstret! Finns bild på min sida om du vill se resultatet:)

// Maiken

Maria sa...

Har använt delar av ditt mönster nu, tackar för ett fint mönster! Hos mig blev det dock ingen uggla.

linda.carlssons@hotmail.com sa...

Hejsan!
Blev såååå förälskad i denna mössan...
Men om man behöver en större storlek, går det bra att ta en större virknål då?


Lotte sa...

Hej och tack (igen!) för ett fint och tydligt mönster! Mvh Lotte

Ella sa...

Jättesöt mössa! Tänkte jag skulle försöka mig på att börja virka lite. Lyckas nästan med dina småugglor, men mössan förstår jag mig inte på början. Hur gör man stolpar i magisk ring? Lyckas inte hitta ngt you-tube klipp som visar...

kungen o majkis sa...

Ella: Du börjar med att göra en magisk ring, och sedan börjar du med en fm och två lm ( fungerar som första stolpen)Och sedan fortsätter du bara med så många stlpar du vill ha och sedan drar år cirkeln.

Lyckliga gatan sa...

Hej!

Nu ska jag ställa en halvdum fråga, men hur många fm gör du i den magiska ringen??

kungen o majkis sa...

Lyckliga gatan: Finns inga dumma frågor :-). I den magiska cirkeln ska du göra 11 stolpar. Börja dock med en fastmaska + 2 luftmaskor( räknas som den första stolpen).

Är du med :-)?

Lyckliga gatan sa...

Ahaaaa!! Ja då e jag med!! När du sen fäster näbben, fäster du den bara vid ögonen eller fäster du den runtom?

kungen o majkis sa...

Jag brukar fästa runt om...men lämna spetsen på näbben längst ner lös.

Lyckliga gatan sa...

Nu e jag tillbaka igen!:) I början på mössan så ska det ju vara 2 st i varje st. Hur länge ska man göra det? E det tänkt att det ska vara överdelen på huvudet, att det ska täcka den platta delen på huvudet? Lite svårt att förklara men jag hoppas du fattar ändå. =)

Josefin sa...

Tack för att du delar med dig av mönstet!

Anonym sa...

http://mestvirkat.blogspot.se/2012/11/virkad-ugglemossa.html#comment-form

Jessie sa...

Hej! Hur många stolpar är det på ett varv, varv 6-17?

Anonym sa...

Hei har du eller vet du hvor jeg kan få tak på oppskrift/mønster på heklede basketsko til små babyer? På forhånd takk på hjelpen .
Mvh Aud Elin

Anonym sa...

Hej! Sitter med min mor och lär mig virka efter att ha funnit din inspirerande blogg :-) Vi har däremot ett problem med att den blir väldigt stor 54 cm i diameter, så vi har samma fråga som Jessie, hur många stolpar är det på varv 6-17? Och eftersom att den är beräknad till en 2-3 månaders, hur rekommenderar du att att man ska göra mössan till större barn? Öka antalet stolpar på nått varv? Större virknål?

//

En tacksam nybörjare ;-)

kungen o majkis sa...

En tacksam nybörjare: Oj, det blev en stor mössa :-). Jag tror att jag virkar ganska hårt. Jag testvirkade en mössa nu ikväll. med jubileumsgarn och virknål nr 3,5, och jag får det till 73 maskor i varv 6-17, och min mössa blev ungefär 41 cm i omkrets. Hur man ska göra mössan större verkar du redan ha kommit på ;-)...men jag brukar öka antalet stolpar på varv 6!

Hoppas att du får ordning på storlekarna :-)!

emmak sa...

Hej!
Eftersom jag inte riktigt fick till mössan så bra när jag skulle följa ditt mönster så omarbetade jag det. Därför undrar jag nu om det är ok för dig att jag lägger upp det omarbetade mönstret i min blogg? Självklart med en länk till ditt originalmönster!
Hade vart jättesnällt!

Unknown sa...

Nu har jaga virkat klart ugglemössan från din mönster! Resultatet finns att skåda på min blogg! /Mia
auroramia.blogspot.com

Fru T sa...

Jätefin mössa och lättförståeligt mönster :) jag ska virka en mössa som ska passa ca 9 mån hur mycket större tror du jag ska göra den?

Anna sa...

Jättefin ugglemössa! :)
Men är det verkligen virkar i båda maskbågarna?

kungen o majkis sa...

Den på bilden är den första jag gjorde och den virkad i en av maskbågarna...men annars brukar jag virka i båda :-)!

Anonym sa...

Hej ! För det första älskar jag dig blog och dina ons inspirationer ! :) lärde mig virka för några månader sen och är nu helt galen i virkining ! Har än så länge gjort två mössor i min egen storlek men fick hitta på eget mönster vilket var lite klurigt hihi men är gaaaalen i ugglor och vill därför göra denna mössan ! Får Inte till det som jag vill men undra om man vill göra den åt 2år och uppåt hur tror du då jag behöver göra med detta mönstret ? Jätte tacksam för svar ! / 21 åriga Caroline :)

kungen o majkis sa...

Svårt att säga så här på rak arm. Men mitt tips är att börja virka en mössa efter mönstret, mät hur stor den blir. Mät hur stort barnets huvud är, och är tex barnets huvud 5 cm större mäter du på mössan hur många stolpar du virkar på 5 cm och ökar lika många stolpar på sista ökningsvarvet. Så brukar jag göra när jag ska ändra storlekar på mössor :-)!

E.Winberg sa...

Vill också virka till en tvååring, tack så mycket för tipset! Så kan man ju såklart göra :)

Hanna sa...

Jag är helt nybörjare på virkning, men nu ska jag bli moster å då är det väl dags att lära sig tänker jag.... det jag undrar är vad som menas med "första stolpen på varje varv är tre luftmaskor" ska varje varv börjas med tre maskor som en kort liten mask, det blir som ett litet hål där då för mig, men det kanske ska vara så?

JÄttefint mönster, tack så mycket!

/HAnna

kungen o majkis sa...

Hanna: Ja, du gör en smygmaska som sluter varvet och sedan gör du 3 lm direkt, och sedan fortsätter du med stolpar som vanligt :-).

Hanna sa...

Å 3lm ska man göra i alla 17 varv?

Det känns som mitt mest blir en jätte grytlapp. Men det kanske ordnar sig. Jag har gjort 7 varv nu...

Sorry att jag är korkad!

Hanna sa...

På 8 varvet börjar mössformen att kunna anas. Det blir bra det här. Tack för mönstret!

Lillbatting sa...

Hej! Häromveckan gjorde jag en ugglemössa efter din beskrivning, och en minivariant i dockstorlek. Jag fick göra lite ändringar eftersom jag använde ett tunnare garn, men det är ju ändå baserat på Kungen&Majkis ugglemössa. Tack för att du delat med dig av ditt fina mönster! Kram /Lillbatting

Anonym sa...

Hej!

Jag har varit sjukskriven en tid och började virka för att ha något meningsfullt att göra. Älskar din blogg, har hittat mycket inspiration här. Nu har jag precis gjort klart en ugglemössa och tänkte göra samma modell fast som en spindelmannen mössa istället till ett stort fan. Tack för inspo och att du delar med dig av bra beskrivningar som även en nybörjare klarar att lista ut!
// Jenny

Anonym sa...

Hej gillar din ugglemössa, har dock en fråga jag skulle vilja göra en sån till mitt barnbarn som är 2 år och kan inte virka mössor hur mycket mer ska jag öka på maskorna så det passar en tvååring. jätte tacksam för den hjälp du kan ge mig hälsningar. Carina

Anonym sa...

hej! jag verkligen älskar din fina blogg! dina mönster är super tuffa och dina berättelser om dina barn väcker känslor.
jag har virkat din uggla, några bokmärken och ska nog ge mig på din fina ugglemössa.
jag undrar var ifrån du har beställt dina tyg etiketter, vill oxå ha, med mitt namn på förstå.
tack för dina härliga mönster:-)
anki

Anonym sa...

Hej jag virkar till en jul marknad ! Där jag virkat massa ugglor i olika former ! Tänkte fråga om jag virkar dessa uggle mössor .. Får jag lov att sälja dessa ? Kram Caroline

kungen o majkis sa...

Caroline: Det går bra att sälja grejer efter mina mönster :-)!

Anonym sa...

Gud vad snäll du är !! Tack så hemskt mycket !! / Caroline

Anonym sa...

Mönstret lever vidare! Tack för att du delar med dej. Blev en ursöt mössa här hemma!!

Anonym sa...

Jättefin mössa som jag försöker få ihop (är nybörjare).
Men jag fattar inte hur man gör näbben? :S
Ska jag dra åt cirkeln när jag gjort första varvet? I sådana fall blir det ju bara runt runt. Eller ska man bara vända när man byter varv?

Anonym sa...

Hejsan! Superfin mössa! Sitter och försöker få ihop en till en kompis men nu ger jag upp snart! �� Hur jag än gör får jag 83 stolpar, inte 73! Vad gör jag för fel? Gör ju som det står..